För de flesta i Sverige är strömmad musik detsamma som Spotify, som inte bara är den största streamingtjänsten för musik i Sverige, utan i hela världen. Att Spotify tidigt fick fotfäste i just Sverige är knappast förvånande, då tjänsten utvecklades i Sverige (av Daniel Ek och Martin Lorentzon) och dessutom var en av de allra första tjänsterna i sitt slag. Sedan dess har dock allt fler konkurrenter till Spotify dykt upp, som till mångt och mycket liknar Spotify; de har mer eller mindre samma musikutbud till ungefär samma pris. Vissa tjänster har dock försökt särskilja sig på olika sätt.
En av dem är Tidal, som sticker ut från mängden genom att erbjuda sina användare musik i filformatet lossless flac. Musikfiler i streamingtjänster är annars markant komprimerade, vilket leder till försämrad ljudkvalitet. Den gemene användaren märker sannolikt inte av denna kvalitetsförlust, men en audiofil uppskattar säkerligen den kvalitet som Tidal kan erbjuda. Nackdelen är att det går åt stora mängder data, om man strömmar från mobilen.
Självklart vill också en internetjätte som Google ha en bit av den kaka som är musikströmningsmarknaden, och de har gett sig in i leken med sin tjänst Google Play Music, som lockar användare med att de kan lyssna på upp till 50 000 låtar gratis.
Det är dock inte bara musik som kan köpas på nätet idag, utan nästintill allt vi behöver. Om man till exempel letar efter en vinterjacka för barn kan man gå in på Kidsbrandstore.se, där man hittar ett stort utbud av barnkläder för alla klädstilar – precis som dessa streamingtjänster har något för alla musikstilar.